• Katka

Zdravé svačiny pro školáky, školačky, malé dětské ručičky, maminky i tatínky

Když dcerka začínala poznávat svět opravdových chutí, byla jsem přímo nadšená, že jí můžu seznamovat s celou paletou jídel, které mám sama ráda a dát jí tak dobrý základ do života. A protože inspirace na zdravé svačinky, které budou chutnat dětem i rodičům, není nikdy dost, připojuji ty naše nejoblíbenější...


Jablko, skořice a ořechové máslo

Kombinace jablka, skořice a ořechového másla je zdravá svačina, po které se můžeme s dcerkou doslova utlouct.


Dodá vlákninu, jemnou sladkost a hlavně také zdravé tuky a bílkoviny. Ty jsou totiž v ořechovém máslu obvykle obsaženy v poměru 20g bílkovin na 100g hmoty. Proto jsou ořechová másla tolik oblíbená i sportovci.


Nejznámější je arašídové máslo, které má ale dost svéráznou chuť a nemusí být ani nejvhodnější pro děti. My proto používáme lískooříškové máslo anebo mandlové máslo.


Obě oříšková másla se dají snadno sehnat na internetu. Já je nejraději objednávám od značek Šufánek, Natu a Allnature. Když se porozhlédnete ve své lokální zdravé výživě, mandlové máslo byste v ní už měli běžně najít. Osobně mám nejradši to tmavší, umleté na jemno i se slupkami.


Když půjdete pro dobré ořechové máslo, nezalekněte se jeho ceny. Ta opravdu kvalitní jsou tvořena ze 100 % mletými ořechy ve vysoké kvalitě a proto čekejte, že za skleničku obvykle dáte okolo 200 Kč.


Jak dlouho vydrží, záleží už jen na vaší chuti :) Já jsem schopná sníst mandlové máslo lžičkou během tří dnů. To je ale opravdu luxus. Když ho budete používat na svačinky, vydrží klidně i měsíc, možná déle. Dětem do 3 let bych máslo podávala opatrně s ohledem na alergie.


Hummus z cizrny a pokrájená zelenina

Hummus z cizrny v kombinaci s rozmanitou zeleninou je další oblíbenou svačinou, tentokrát ve slané verzi.


Když mám jen trochu čas a příležitost, nejradši dělám domácí hummus. Pokud máte kvalitní mixér, je to snazší, než by se mohlo zdát. A domácí hummus bude i chuťově jemnější pro děti, než ten kupovaný.


U kupovaného hummusu si dejte pozor, aby nebyl příliš ostrý nebo pikantní, pokud ho plánujete svačit společně s malými dětmi (pozor na přidaný česnek, pálivou papriku nebo římský kmín).


K misce hummusu pak pokrájejte oblíbenou zeleninu na špalíčky a svačina je hotová během chvilky.


Nejlepší kombinace zeleniny s hummusem je určitě mrkev, salátová okurka a pokud jej máte rádi, tak i řapíkatý celer. Nám chutnají i kukuřičné nachos (známé taky jako tortilla chips).


Nachos a dip ze zakysané smetany

U nachos ještě chvíli zůstaneme a tentokrát si k nim připravíme dip ze zakysané smetany.


Mojí nejmilejší klasikou je zakysaná smetana smíchaná s trochou soli a dvěma stroužky prolisovaného česneku.


Když bude dip jíst i dcerka, míchám do zakysané smetany raději pažitku a další jemné bylinky jako třeba tymián, saturejku nebo bazalku. Ideální jsou čerstvé, ale můžete sáhnout i po sušených.


Pro výraznější verzi můžete naopak přidat sušenou červenou papriku či strouhaný sýr.


Kombinace křupavých nachos a jemné husté zakysané smetany nikdy nezklame! A tak ji chystáme jako rychlý předkrm před grilováním a nedám na ní dopustit ani večer, když mě honí mlsná. Určitě zdravější varianta než klasické chipsy ;)


Krekry a lučina

Podobně lahodnou kombinaci představují krekry (např. TUC) potřené zlehka lučinou. Stejně chutné jsou s lučinou i tradiční suchary a děti tolik milují vše, co křupe!


Navrch můžete doplnit plátky okurky, ředkviček anebo nastrouhanou mrkví.


V dospělácké verzi bych přidala i semínka pro ještě lepší výživovou hodnotu, ideálně lněná, slunečnicová, konopná nebo dýňová.


Loupák s lučinou a jahodami

Další stálicí v našem svačinovém jídelníčku je loupák potřený lučinou a dozdobený plátky jahod nebo kiwi.


Možná vám ta kombinace přijde na první pohled trochu zvláštní. Vyzkoušejte a uvidíte sami, jak se krásně snoubí sladkost loupáku a ovoce s jemnou slaností lučiny.


Pokud loupákům nefandíte, v dospělácké verzi je tato kombinace skvělá s libovolným tmavým pečivem. Třeba žitným rohlíkem s jeho lehce oříškovou chutí.


Caprese salát jako jednohubky

Caprese salát připravený jako jednohubky je jednoduchý snack, který baví jak děti, tak dospělé, nezabere skoro žádný čas na přípravu a oslníte s ním třeba i na grilovačce.


Jednoduše v misce smíchejte mini mozzarelky a opláchnutá cherry rajčátka. Přidejte pár lístků bazalky a zakápněte troškou olivového oleje.


Pokud chystáte snack jen pro dospělé, můžete bazalku a olej nahradit 1-2 lžičkami zeleného pesta a přihodit pár černých oliv.


A v nejvíc "nóbl" variantě připravíte tento snack tak, že rajčata, mozzarelky a lístky bazalky napícháte na párátka jako jednohubky. S párátky ale buďte opatrní s malými dětmi, aby je nespolkli nebo si jimi jinak neublížili.


Mrkev a mandle

Super rychlou a snadnou svačinu, kterou nám doma někdy chystám i ke snídani nebo jako večerní zdravé křoupání, jsou kolečka mrkve doplněná v misce o hrst mandlí.


Mandle by měly být samozřejmě přírodní (ne pražené či solené). Kromě toho, že vám mandle dají spoustu zdravé energie, bílkoviny i vlákninu, obsahují mandle také zdravý tuk, díky kterému se mohou v těle vstřebat všechny vitamíny z mrkve.


Mrkev je totiž bohatá na vitamíny A a E, které jsou ale rozpustné jen v tucích, Proto pokud máte chuť na mrkev, doplňte ji vždy alespoň chlebem s máslem nebo kapkou kvalitního oleje, semínek či oříšků pro maximální užitek a zdraví.


Křepelčí vajíčka

Úplně nejmilejší sváteční svačinou naší dcerky jsou křepelčí vajíčka. Možná kvůli své "maličkosti" a tomu, jak se jí hezky berou od mala do ruky. Možná proto, že má pocit, že tahle vajíčka jsou dětskou verzí slepičích vajec pro nás dospělé :)


Tak jako tak, křepelčí vajíčka se dnes dají sehnat běžně i v supermarketech, nejsou tak šílené drahá, jak dřív a jsou opravdu lahodná! Musí se ovšem umět správně připravit.


Pokud vaříte křepelčí vajíčka, vybavte se minutkou. Ta nejlahodnější se sametovým žloutkovým středem se totiž vaří přesně 1,5 minuty od doby, kdy voda s vajíčky začne v hrnci vřít. Maximálně 2 minuty, víc opravdu ne. Pak totiž začnou být zbytečně gumová.


Vajíčka můžete doplnit oblíbenou zeleninou či pečivem.


Zdravé kakao

Většina dětí miluje kakao a mléčné výrobky. Nadmíra mléka ale není moc zdravá, protože může zahleňovat střeva a zhoršovat ekzémy.


Pokud máte doma mixér, zkuste si připravit stejně lahodnou variantu zdravého kakaa vhodnou i pro vegany.


V mixéru smíchejte mandlové nebo ovesné mléko s pokrájeným banánem, hořkým kakaem, lžičkou javorového sirupu nebo pár datlemi a případně i lžičkou mletého kokosu.


Vše umixujte do hladké konzistence a posypejte špetkou skořice. Nalijte do hrnku nebo skleniček a doplňte brčkem. Uvidíte jak se budou děti i dospělí oblizovat!


Smoothie bowl

Smoothie bowl je hitem Instagramu a všech trendy kaváren a veganských podniků. Nenechte se tím ale odradit a vyzkoušejte sami, co na nich všem tak chutná :))


V mixéru připravte smoothie ze svého oblíbeného ovoce. Nás nikdy nezklame jednoduchá kombinace jablek, banánu a pár jahod. Do smoothie tentokrát přimixujte i hrst ovesných vloček.


Podle své chuti můžete přidat i libovolné rostlinné mléko (nejchutnější je ovesné a mandlové mléko) a lžičku ořechového másla pro extra živiny.


Výsledné smoothie by mělo být husté jako kaše. Tu přelijte do své oblíbené misky a navrch dozdobte drobným nebo pokrájeným ovocem (maliny, borůvky, jahody, banán na kolečka), extra müsli či semínky, kouskem kvalitní hořké čokolády nebo oříšky.


Pro radost si celou smoothie misku můžete dozdobit i jedlými květy sedmikrásek nebo macešek.


Tak dobrou chuť :)


PS: Rozhlížela jsem se na internetu po stránkách, kde by se daly snadno a za dobrou cenu sehnat zdravé chuťovky, o kterých dnes píšu. Kromě obvyklých "podezřelých" jako Rohlík a Košík, kteří ale nejezdí všude, mě opravdu mile překvapila on-line nabídka zdravé výživy Benu lékárny. Mandlový krém Allnature tu koupíte okolo 200 Kč, tahini na domácí hummus za 59 Kč a mají velký výběr přírodních ořechů a semínek za dobrou cenu, rostlinná mléka i bio a superpotraviny.


© 2020 by Pruhované léto. Proudly created with Wix.com